Veelgestelde vragen

Wat is glasvezel?

Glasvezel is een netwerkkabel die data met de snelheid van het licht kan versturen. Dat betekent dat jij geniet van razendsnel internet thuis, op kantoor of op de werkvloer. Nog niet overal in Fryslân ligt glasvezel. De afgelopen jaren hebben we op verschillende plekken in onze provincie de schep in de grond gestoken om glasvezelnetwerken aan te leggen. Met de postcodecheck ontdek je of er bij jou voor de deur glasvezel ligt.

Waarom moet ik kiezen voor een glasvezelaansluiting?

Glasvezel is de technologie van de toekomst die nu al een paar jaar succesvol wordt toegepast. Het gebruik van apparaten die aangesloten zijn op internet neemt steeds meer toe. Naast je PC, tablet en smartphone maken ook andere apparaten (denk aan: zonnepanelen, camera’s en thermostaten) gebruik van internet. Omdat we steeds meer apparaten aansluiten op internet en er dus steeds meer bestanden en data verstuurd worden, is er steeds meer bandbreedte nodig. Met glasvezel is die bandbreedte beschikbaar.

Als je nu kiest voor glasvezel, dan weet je zeker dat je klaar bent voor toekomstige ontwikkelingen. 

Wat zijn de voordelen van een glasvezelaansluiting van Netwerk Kabelnoord?

- Snel en stabiel internet, ideaal voor thuiswerken, studeren, gamen en zorg op afstand
- Stabiel en betrouwbaar netwerk, minder storingen en constante snelheden
- Enorme capaciteit per aansluiting, voor nu en in de toekomst
- Ideaal om te streamen, skypen, uploaden en downloaden 

Wat is een superwit adres?

De aanleg van glasvezel kost veel geld. Helemaal op het platteland, waar grote afstanden worden afgelegd naar woningen en bedrijven. Adressen die extreem duur zijn om aan te leggen worden door de provincie Fryslân aangemerkt als ‘superwit’. Het is zeer onwaarschijnlijk dat marktpartijen deze adressen voorzien van een glasvezelaansluiting.

Tot wanneer kan ik me aanmelden voor een glasvezelaansluiting?

Heb je een kaart ontvangen van Netwerk Kabelnoord omdat jouw adres een superwit perceel is volgens de Provincie Fryslân? Dan kun je je nu aanmelden voor een glasvezelaansluiting van Kabelnoord. 

Gaat de aanleg naar dure (superwitte) percelen door?

It giet oan! Er is voldoende animo voor een glasvezelaansluiting. Heb je post ontvangen maar heb je je nog niet aangemeld voor een glasvezelaansluiting of een abonnement bij een provider? Doe de postcodecheck en meld je direct aan. 

Waarom moet ik een netwerkvergoeding betalen?

De aanleg van glasvezel in het buitengebied van Friesland is veel duurder dan normaal. Daarom dragen de klanten die op het netwerk zijn aangesloten extra bij en wordt er pas aangelegd bij voldoende deelname.

Klanten dragen extra bij aan de aanleg door:
- maandelijks €15,= netwerkvergoeding te betalen (voor een maximale periode van 30 jaar) of;
- de netwerkvergoeding eenmalig af te kopen voor € 1800,= (inclusief BTW). 

In de bestelling bij de door jou gekozen provider geef je aan of je de netwerkvergoeding maandelijks betaalt of éénmalig afkoopt. De netwerkvergoeding van Netwerk Kabelnoord wordt niet geïndexeerd.

Hoe lang moet ik netwerkvergoeding betalen?

Bij het afsluiten van een abonnement bij een provider geef je aan of je kiest voor de maandelijkse netwerkvergoeding van € 15,- (met een maximale periode van 30 jaar) of een éénmalige afkoop van € 1800,-. 

Hoe lang loopt een overeenkomst?

Een overeenkomst met Netwerk Kabelnoord start op het moment van activatie van jouw glasvezelverbinding en het abonnement bij de door jou gekozen provider. De overeenkomst loopt minimaal 1 jaar na activatie van diensten. Bekijk hier de algemene voorwaarden.

Ik heb glasvezel van Kabelnoord. Ben ik dan automatisch abonnee?

Wanneer er bij jou thuis glasvezel van Kabelnoord ligt, betekent dat niet dat je automatisch abonnee bij ons bent. Je kunt zelf kiezen bij welke provider je een abonnement afsluit. Wel betaal je netwerkvergoeding voor het gebruik van onze glasvezelkabels. Deze kosten zijn maandelijks € 15,-. Je kunt er ook voor kiezen om de netwerkvergoeding in één keer af te betalen. Neem daarvoor contact op met ons Klantencentrum.

Kan ik bij alle providers een abonnement krijgen?

Helaas bieden niet alle providers hun diensten aan in heel Fryslân. Uit welke providers je kunt kiezen, is afhankelijk van je adres. Doe de postcodecheck en ontdek uit welke providers je kunt kiezen.

Waarom zou ik overstappen?

Heb jij razendsnel internet nodig voor al je medewerkers binnen je bedrijf? Of kun je met een basispakket uitstekend uit de voeten? Kijk je thuis het liefst de hele dag de nieuwste films? Hang jij iedere dag aan de telefoon of ben je je vaste nummer inmiddels al bijna vergeten?

Je begrijpt wel: zo veel mensen, zo veel wensen. Vandaar dat het slim is om op zoek te gaan naar een provider die een abonnement op maat voor je heeft. Daarmee bespaar je op je kosten én geniet je iedere dag van internet, televisie en telefoon zoals jij dat wilt.